Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
Адрес: 105066, г. Москва,
Старая Басманная ул., д. 21/4
Телефон: +7 (495) 772-95-90 доб. 22734
E-mail: ling@hse.ru
Редакторы сайта — Наталья Борисовна Пименова, Татьяна Борисовна Казакова, Максим Олегович Бажуков, Юлия Геннадьевна Бадрызлова
Школа лингвистики была образована в декабре 2014 года. Сотрудники школы преподают на образовательных программах по теоретической и компьютерной лингвистике в бакалавриате и магистратуре. Лингвистика, которой занимаются в школе, — это не только знание иностранных языков, но прежде всего наука о языке и о способах его моделирования. Научные группы школы занимаются исследованиями в области типологии, социолингвистики и ареальной лингвистики, корпусной лингвистики и лексикографии, древних языков и истории языка. Кроме того, в школе создаются лингвистические технологии и ресурсы: корпуса, обучающие тренажеры, словари и тезаурусы, технологии для электронного представления текстов культурного наследия.
Bangkok: Association for Computational Linguistics, 2024.
Труды института русского языка им. В.В. Виноградова. 2024. № 4 (42). С. 102-118.
В кн.: Будь в курсе цифровых гуманитарных исследований. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2024. С. 164-181.
arxiv.org. Computer Science. Cornell University, 2024
Лекции ориентированы в первую очередь на студентов бакалавриата и магистратуры, но открыты для всех желающих. Лекции пройдут в аудитории А-307 во вторник и четверг, 17-го и 19-го сентября, с 18:00 до 21:00.
Авторская аннотация лекций
Lecture 1. What is complexity?
Linguists often remark that a particular structural area of a certain language is complex. But what exactly is complexity? There is a traditional idea that the most elegant formal description matches speaker knowledge. But is complexity really the same for the analyst, the speaker, and the language learner? Here different approaches to complexity are discussed, along with strategies for assessing them and hypotheses that have been proposed for how complexity may be built up in language over time.
Lecture 2. Beyond generalization
As linguists we are constantly seeking to find order in apparent chaos, to discover basic underlying principles which govern the myriad structures we observe in speech. But sometimes we can jump too soon. In many languages, pronominal forms representing core arguments (subjects and objects, ergatives and absolutives, agents and patients, etc.) match those representing possessors. Here it will be shown that sometimes looking beyond superficial generalizations can reveal the complex routes that led to them.
Lecture 3. Sensitivity in typology
A good knowledge of typology, of the ranges of categories and patterns that occur across languages, is fundamental not only to our understanding of the essence of language, but also to insightful work with individual languages. Such awareness makes it possible to identify items much more quickly in a new language and to spot unusual ones. At the same time, hasty reliance on established categories can impede our progress in refining our typologies. This point will be illustrated with the grammar of alienability and of gender.
Lecture 4. Syntax beyond the clause: The emergence of clause chaining
We find strong areal concentrations of certain clause-chaining strategies, suggesting that they have been shaped by language contact. But how could such deeply-embedded grammar be transferred? Here processes are traced by which such clusters of parallel clause-combining strategies may develop.
В НИУ ВШЭ работает пропускная система. Если вы не являетесь сотрудником или студентом университета, пожалуйста, пройдите регистрацию, ссылка на которую приведена на этой странице.