Мы используем файлы cookies для улучшения работы сайта НИУ ВШЭ и большего удобства его использования. Более подробную информацию об использовании файлов cookies можно найти здесь, наши правила обработки персональных данных – здесь. Продолжая пользоваться сайтом, вы подтверждаете, что были проинформированы об использовании файлов cookies сайтом НИУ ВШЭ и согласны с нашими правилами обработки персональных данных. Вы можете отключить файлы cookies в настройках Вашего браузера.
Адрес: 105066, г. Москва,
Старая Басманная ул., д. 21/4
Телефон: +7 (495) 772-95-90 доб. 22734
E-mail: ling@hse.ru
Редакторы сайта — Наталья Борисовна Пименова, Татьяна Брисовна Казакова, Максим Олегович Бажуков, Юлия Геннадьевна Бадрызлова
Школа лингвистики была образована в декабре 2014 года. Сотрудники школы преподают на образовательных программах по теоретической и компьютерной лингвистике в бакалавриате и магистратуре. Лингвистика, которой занимаются в школе, — это не только знание иностранных языков, но прежде всего наука о языке и о способах его моделирования. Научные группы школы занимаются исследованиями в области типологии, социолингвистики и ареальной лингвистики, корпусной лингвистики и лексикографии, древних языков и истории языка. Кроме того, в школе создаются лингвистические технологии и ресурсы: корпуса, обучающие тренажеры, словари и тезаурусы, технологии для электронного представления текстов культурного наследия.
Белов Н. В., Бойцов М. А., Виноградов А. Ю. и др.
М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2024.
Савчук С. О., Архангельский Т. А., Бонч-Осмоловская А. А. и др.
Вопросы языкознания. 2024.
Creissels D., Zúñiga F., Moroz G.
In bk.: Applicative Constructions in the World's Languages. Berlin: De Gruyter Mouton, 2024. P. 61-73.
Chistyakova K., Kazakova Tatiana.
Linguistics. WP BRP. НИУ ВШЭ, 2023. No. 115.
На семинаре лаборатории языковой конвергенции 15 января выступит Екатерина Шнитке с докладом «Sequence of tenses in Russian? Tense choice in complement clauses in Standard and Learner Russian». Семинар состоится в 16:00 в аудитории Б-421.
Аннотация доклада:
It is generally believed that Russian has no sequence of tenses (SoT) in complement clauses, and the choice of absolute tense over relative is considered to be a typical error in the interlanguage of non-standard speakers of Russian as a foreign language whose native language features SoT, e.g. English. However, all uses of absolute tense in Learner Russian cannot qualify as errors, since Standard Russian shows a great deal of variation in tense assignment in complement clauses. One of the factors that is said to govern tense choice is the semantics of the matrix verb (Barentsen, 1996; Гиро-Вебер, 1975, Schlenker, 2003, inter alia). Specifically, speech and mental verbs are said to strictly require the relative tense, whereas sensory, emotion, and existential matrix verbs allow for both absolute and relative tense patterns. Despite the acknowledged variation, the precise distributional patterns of tenses in complement clauses have been understudied. This paper is a systematic corpus-based study of the variation in tense choice across the semantic classes of the matrix verbs in two language varieties: (i) Standard Russian as represented in the Russian National Corpus and (ii) Learner Russian of anglophone speakers as represented in the Russian Learner Corpus. I examine those clausal complexes where the matrix verb in the past tense and the verb of the complement clause denote simultaneous actions.
The analysis identified a likelihood hierarchy of verbal semantic classes ranging from the least likely to tolerate past tense in the complement clauses to the most likely ones: speech<mental<sensory≈emotion<existential. Predictably, learners’ interlanguage has demonstrated an expressed preference for the past tense in complement clauses. Remarkably, though, the above hierarchy holds for Learner Russian as well. Moreover, the hierarchy strongly correlates with implicational hierarchies of interclausal bondedness maintained in typological studies (Givón 1980, Foley & Van Valin 1984, Gast & Diessel 2012).
Школа лингвистики: Доцент